Nie ma nic złego w prostym CV, które nie ma miliona ozdobników. Grunt to informacje, a raczej konkrety. Każde CV powinieneś dopasować do oferty pracy i upewnić się, że pasuje one idealnie do tego, czego potencjalny pracodawca oczekuje od idealnego kandydata. Dziś skupimy się na doświadczeniu zawodowym. W jaki sposób je opisać, aby wyglądało profesjonalnie i zapewniło ci zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną? Zdradzamy ci wszystkie sekrety i tajniki tworzenia idealnego curriculum vitae!
Zapraszamy także na inne artykuły z tej serii:
- CV (Curriculum Vitae) – co to jest?
- Jakie elementy muszą znaleźć się w twoim CV, aby pracodawca przyjął cię do pracy z otwartymi ramionami?
- Jak zainteresować przyszłego pracodawcę swoim hobby wpisanym w CV?
- Jak efektywnie opisać swoje umiejętności w życiorysie?
- Co powinieneś napisać o swoim celu zawodowym w Curriculum Vitae?
- Jakie cechy ma układ funkcjonalny CV? Jak je stworzyć?
- Jakie cechy ma układ chronologiczny CV? Jak je stworzyć?
- Jakie cechy ma układ celowy CV? Jak je stworzyć?
- Dane osobowe w życiorysie, czyli jak ciekawie się przedstawić?
- Czego najlepiej nie pisać w swoim Curriculum Vitae?
- Certyfikaty, uprawnienia zawodowe, które z nich warto wpisać w życiorysie?
- Jak powinno wyglądać zdjęcie do CV tak, aby pracodawca nie przeszedł obok niego obojętnie?
- Jak ciekawie ubrać w słowa swoje doświadczenie zawodowe w Curriculum Vitae?
- Dlaczego języki obce są tak ważnym elementem naszego życiorysu dla pracodawcy?
- Jak skutecznie dopasować CV do oferty pracy?
Jak opisać doświadczenie zawodowe w CV – obowiązkowe informacje
Doświadczenie zawodowe w CV jest najważniejszą rzeczą. Dlatego warto się nad nią pochylić i wiedzieć jak to opisać, aby zaciekawić potencjalnego pracodawcę.
Obowiązkowe informacje, które MUSISZ zawrzeć to:
- Nazwa firmy w jakiej pracowałeś;
- Stanowisko jakie obejmowałeś (zgodnie z umową/świadectwem pracy);
- Data rozpoczęcia pracy;
- Data zakończenia pracy;
- Opis;
Wiele osób w opisie wpisuje zakres swoich obowiązków, co w pewien sposób ma sens, o ile robiłeś coś „ponad”. Jeśli byłeś księgowym, nie musisz opisywać potencjalnemu pracodawcy na czym polega praca księgowego. Pracodawca to wie, a jak nie wie to sprawdzi sobie samodzielnie w sieci. Opisuj co robiłeś, tylko w momencie, w którym robiłeś coś ponadprogramowo czy np. twoje stanowisko miało większy zakres obowiązków i zadań, niż standardowe na w tym zawodzie.
Jak opisywać zakres zadań na stanowisku w CV?
Tak naprawdę skup się na konkretach, czyli na wynikach, danych ilościowych, szkoleniach, nagrodach i wyróżnieniach. Podczas pracy jako księgowy osiągnąłeś świetne wyniki? Wymyśliłeś sposób na usprawnienie danej czynności przez co firma zaczęła lepiej funkcjonować? Byłeś pracownikiem miesiąca czy roku? Skończyłeś szkolenie czy kurs w danym miejscu pracy? Te informacje zaciekawią potencjalnego pracodawcę. Pokażesz się także z bardzo dobrej strony i pracodawca dowie się, jakim jesteś pracownikiem, a nie to, że wystawiałeś faktury, co jest standardem w tym zawodzie.
Unikaj opisywania czym zajmuje się firma, jakie były podstawowe wymagania (to wynika ze stanowiska) i wszystkiego co jest nieistotne dla potencjalnego przyszłego pracodawcy. To, że naprawiłeś niedziałający ekspres do kawy w starej firmie, nie ma kompletnie znaczenia. Skup się tylko i wyłącznie na konkretach i swoich osiągnięciach. Nie kłam, ani też nie rozpisuj się na miliony słów. Wymień np. 5 czy 6 punktów, w których opiszesz co osiągnąłeś, jak przyczyniłeś się do rozwoju firmy, jakie szkolenie skończyłeś itp. Z pewnością będzie wyglądać to bardziej profesjonalnie niż „wystawianie faktur, pilnowanie dokumentacji” itp. Jak widzisz wcale nie jest to takie trudne.
Dodatkowo wyróżnisz się na tle innych kandydatów, którzy jedynie opisują czym się zajmowali, a nie chwalą się konkretami. Zważając na to, że pracodawca poświęca na CV jednego kandydata od kilkunastu sekund do maksymalnie dwóch minut, ma to kluczowe znaczenie.