Jak zorganizować sobie czas pracy
fot.unsplash.com

Organizacja czasu pracy to nie lada wyzwanie, zwłaszcza jeśli jesteś freelancerem. Czy wiecznie brakuje ci czasu na wykonanie swoich zadań? Wszystko odkładasz na ostatnią chwilę, a później żałujesz, że nie zabrałeś się za to wcześniej? Bijesz się w pierś, bo znów zamiast relaksu nadrabiasz zaległości? Dowiedz się, jak zorganizować sobie czas pracy!

„Jeśli chcesz, żeby jakieś działanie zostało wykonane porządnie, to musisz je zlecić człowiekowi zajętemu. On tak dostosuje swój czas, że je zrealizuje.” – Szczepan Kasiński, Szlachetny cel. Jak opowiadać historie, które przyniosą darowizny

W tym artykule dowiesz się:

  • Dlaczego organizacja czasu pracy jest tak ważna?
  • Od czego zacząć?
  • Pracuj mądrze, a nie długo

Dlaczego organizacja czasu pracy jest tak ważna?

Wyobraź sobie pewną sytuację – jesteś freelancerem. Twoje zarobi zależne są od ilości i zakresu danego zlecenia. Im więcej zrobisz, tym więcej zarobisz. Szykuje ci się większy wydatek? Planujesz ślub czy wesele? Chcesz wziąć kredyt na mieszkanie? Może masz już kredyt i chcesz go nadpłacić? Wystarczy, że się zmotywujesz i wykonasz dodatkowe zlecenia. Pracujesz na etacie i chcesz znaleźć dodatkowe źródło dochodu? To możliwe, musisz jednak się zmotywować do działania i zacząć coś robić w tym kierunku.

Jak zorganizować sobie czas pracy
fot.unsplash.com

W teorii jest to proste, w praktyce albo rezygnujemy z tego pomysłu albo z czasu wolnego. Freelancing ma swoje plusy i minusy, jednak największą wadą jest fakt, że jeśli nie jesteś zorganizowany to zamiast pracować 8 godzin dziennie będziesz nie robić nic przez 2 tygodnie, a później pracować po 16 godzin dziennie. Czy to rozwiązanie z sytuacji? Na pewno nie. Mało kto chce poświęcić wszystko na rzecz pracy. Twoje mieszkanie po dwóch tygodniach takiego intensywnego „epizodu” zamieni się w istny horror i kolejne dwa tygodnie będziesz je sprzątać.

„Bieda czeka tych, którzy poświęcają najbardziej wartościowy czas rzeczom małej wartości.” – Jim Muncy, Czas to skarb. 24 zasady zarządzania czasem

Od czego zacząć?

Zacznij od przeanalizowania swojej sytuacji. Naucz się planować obecne obowiązki i mowa tutaj nie tylko o aspekcie pracy, ale i domowych obowiązkach itp. Rozpisz sobie na kartce czy w telefonie co musisz robić każdego dnia i ile mniej więcej powinno ci to zająć. Nie bój się zwiększyć czas o 10 czy 20 minut, nie ma sensu się gonić. Teraz czas na brutalną prawdę – im wcześniej wstaniesz, tym więcej zrobisz i szybciej skończysz. Oczywiście spanie do południa, leżakowanie w łóżku z telefonem przeglądając social media przez kilka godzin to cudowna sprawa, rozumiemy to, ale nie tędy droga.

Ułóż sobie plan dnia, a nawet plan tygodnia czy miesiąca. Świetnie sprawdzi się tutaj kalendarz, zarówno ten książkowy, jak i ten na ścianie czy w telefonie lub laptopie. Wpisz w konkretne dni listę zadań. Możesz pójść o krok dalej i np. na samej górze kalendarza napisać co masz zrobić i ile czasu powinno ci to zająć. Pierwszy tydzień lub miesiąc wypełniaj kalendarz zgodnie z prawdą, czyli np. „Stworzenie logotypu – od 10:15 do 15:48„. Po tygodniu zobaczysz ile zrobiłeś i ile ci to zajęło. Nie zapominaj wpisywać tam przerw, nawet tych z pozoru głupich dziesięciominutowych, one także mają ogromne znaczenie.

Jak zorganizować sobie czas pracy
fot.unsplash.com

Pracuj mądrze, a nie długo

Nie chodzi o to, aby zrobić z siebie męczennika. Często wśród osób zarówno tych, które pracują, jak i tych na studiach, słyszymy narzekanie. „Mam tyle projektów„, „Jezu babka z matmy znów dała do zrobienia dziesięć stron ćwiczeń„, „Zawału dostanę, mam tyle do zrobienia, że nie mam nawet kiedy pograć w grę„. Na pewno znasz takie osoby. Tak naprawdę może i mają one sporo obowiązków, ale pytanie ile z nich faktycznie robią? Czy jakby robili to systematycznie i rozplanowali wszystko to teraz by nie narzekali? Tak. Czy narzekają, mimo że wcale nie harują od rana do nocy? Najprawdopodobniej tak. Dlatego pamiętaj – mądra praca, a nie siedzenie nad laptopem czy książką przez kilkanaście godzin.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here