Jak znaleźć zlecenia
fot.unsplash.com

Szukanie zleceń przy freelancingu to nie lada wyzwanie, w końcu to taka forma pracy, gdzie zarabiasz tylko i wyłącznie wtedy, gdy pracujesz i masz zlecenia. Nie ma L4, nie ma urlopu, nie ma macierzyńskiego. Właśnie dlatego szukanie zleceń, choć trudne jest nieodłącznym elementem freelancingu. Jak się do tego zabrać? W końcu zlecenia to pieniądze, a pieniądze to życie.

W tym artykule dowiesz się:

  • Jak i gdzie szukać zleceń?
  • Jak ustalić własny cennik?
  • Strony z ogłoszeniami

Jak i gdzie szukać zleceń?

Najlepszym sposobem na szukanie zleceń była i jest poczta pantoflowa. Pamiętaj, że im więcej zadowolonych klientów, tym więcej miłych słów na twój temat i temat usług jakie oferujesz. Nigdy nie pozostawiaj współpracy „niedokończonej”. Po zakończeniu danego zlecenia poproś klienta o referencje, wspomnij o tym, że chętnie nawiążesz z nim dalszą współpracę lub ponownie wykonasz dla niego jakieś zlecenie i że jesteś otwarty na propozycje.

Marketing, marketing, marketing. Popatrz na to w ten sposób – otwiera się nowy sklep w twoim mieście. Co robi sklep? Roznosi ulotki, tworzy fanpage na Facebooku, uderza do gazet czy telewizji, robi promocje. Ty też otwierasz „sklep”, tylko zamiast towaru, sprzedajesz swoje usługi. Social media to ważne narzędzie w marketingu internetowym. Możesz swoją stronę czy portfolio wzbogacić o treści na bloga, o kurs, o newsletter itp.

Jak znaleźć zlecenia
fot.unsplash.com

Strony do szukania zleceń to nie zawsze dobry pomysł, ale jak mówią każda praca jest dobra. Istnieje w sieci wiele stron, gdzie nie musisz konkurować o zlecenie. Przykładem takiej strony jest np. GoodContent dla copywriterów. Działa to dość prosto. Zleceniodawca wrzuca ofertę, ty ją bierzesz, realizujesz (na co masz zazwyczaj około 6 godzin), wysyłasz do akceptacji. Po akceptacji dostajesz pieniądze na wirtualne konto, a jak zarobisz 100 złotych wypłacasz to na konto. Oczywiście stawki na tego typu stronach są często niższe niż normalnie, ale to dobry sposób na „wpis” do portfolio.

Jak ustalić własny cennik?

Czasem brak akceptacji, ofert czy propozycji od potencjalnych klientów może wynikać od cennika. Nie raz w sieci spotkasz się z komentarzami w stylu „psujesz rynek” czy „za taką stawkę to ja się z łóżka nie podnoszę„. Nie patrz na to, nie ma to sensu zaprzątać sobie głowy takimi sprawami. Pamiętaj jednak, że zbyt niska cena może zrazić do ciebie klientów. Podobnie jest z ogromnymi promocjami np. w galeriach handlowych czy supermarketach. Przez twoją głowę przechodzi wtedy sporo myśli. Czy ten produkt jest dobry? Ciekawe ile normalnie kosztuje. Czy aby na pewno dostane coś fajnego? Może to zwykły „chińczyk”?

Cennik ustala sie indywidualnie, jednak rozumiemy, że na początku to naprawdę nie jest łatwe. Z jednej strony chcesz zarobić jak najwięcej, z drugiej nie możesz dać ani za wysokiej ceny, ani za niskiej. Dobrym sposobem może być przeliczenie zlecenia na roboczogodziny. Spróbuj także podeprzeć się cennikami w sieci. Mamy dla ciebie kilka propozycji:

Dla grafika to np.

  • projekt loga – od 900 zł;
  • projekt wizytówki – od 200 zł;
  • projekt bannera – od 200 zł;
  • projekt sklepu internetowego (graficzny) – od 2000 zł;
  • projekt opakowania – od 400 zł;
  • projekt ulotki – od 200 złotych;

Dla copywritera to np.

  • artykuł blogowy – od 10 zł/1000 zzs (znaków ze spacjami);
  • precel – od 3 zł/1000 zzs;
  • opis produktów – od 8 zł/1000zzs;

Strony z ogłoszeniami

Istnieje wiele stron z ogłoszeniami, gdzie możesz nie tylko rozliczyć faktury, ale i znaleźć nowe, fajne zlecenia. Warto na nie zaglądać. Dzięki nim nawiążesz nowe współprace, a co istotne – otworzysz się i nawiążesz sporo nowych znajomości w danej dziedzinie czy też branży. Mamy dla ciebie kilka propozycji.

Jak znaleźć zlecenia
fot.unsplash.com

Strony z ogłoszeniami dla copywriterów:

  • Useme.eu
  • Goodcontent.pl
  • Textbookers.com
  • Giełdatekstów.pl
  • Facebook (a konkretniej grupy na Facebooku)

Strony z ogłoszeniami dla grafików komputerowych:

  • Gratka.pl
  • Gumtree.pl
  • OLX
  • Lento.pl
  • Facebook (a konkretniej grupy na Facebooku)
  • Useme
  • Freelanceria.pl

Strony z ogłoszeniami (ogólne):

  • Freelancer.pl
  • Olx.pl
  • Freelanceria.pl
  • Oferia.pl
  • Oferiomania.pl
  • Upwork.pl
  • Fiverr.com
  • Freelancer.com
  • Craigslist.com

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here