Jak stworzyć portfolio
fot.unsplash.com

Portfolio to nieodłączny element pracy nie tylko jako freelancer, ale i pracy zdalnej czy pracy online. Dla wielu osób jednak portfolio to coś bardzo trudnego do stworzenia i nie za bardzo wiemy, od czego w ogóle zacząć. Właśnie dlatego przygotowaliśmy dla ciebie kompleksowy poradnik, który przeprowadzi cię krok po kroku po całym tym przedsięwzięciu. Gotowy? No to zaczynajmy!

W tym artykule dowiesz się:

  • Czym jest portfolio i dlaczego jest potrzebne?
  • Gdzie stworzyć portfolio i jak je nazwać?
  • Co umieścić w portfolio?

Czym jest portfolio i dlaczego jest potrzebne?

Dla ułatwienia sprawy posłużymy się przykładem grafika komputerowego. Postaw się na chwilę w roli klienta. Potrzebujesz np. ulotki do swojego sklepu, który niedawno otworzyłeś. Wymarzyłeś sobie konkretne kolory i wiesz mniej więcej co na ulotce ma się znaleźć. Samodzielnie nie stworzysz niczego dobrego – wiesz o tym, próbowałeś, nie udało się. Postanawiasz poszukać specjalisty. W sieci jest ich mnóstwo, nawet powiedzielibyśmy, że tysiące albo i setki tysięcy. Ceny? Bardzo zróżnicowane. Jak znaleźć idealnego grafika? Przecież nie zapłacisz komuś w ciemno, prawda?

Właśnie dlatego potrzebne jest portfolio, aby potencjalny klient mógł zobaczyć twoje prace i zdecydować czy styl w którym pracujesz mu odpowiada czy masz już doświadczenie w tworzeniu podobnych rzeczy do tego, co on chciał i wytworzył w swojej głowie. Niestety dla wielu osób stworzenie portfolio, zwłaszcza na samym początku pracy w danym zawodzie jest rzeczą niemożliwą. Dlaczego? Ponieważ, aby zdobyć klientów, musisz mieć portfolio, a żeby stworzyć portfolio, musisz mieć klientów. Koło się zamyka, przynajmniej w teorii. W praktyce jest to „do ogarnięcia”.

Jak stworzyć portfolio
fot.unsplash.com

Gdzie stworzyć portfolio i jak je nazwać?

Portfolio najlepiej stworzyć na własnej stronie internetowej, która nie będzie się kończyła w dziwny sposób jak np. „januszkowalski.blogspot.com” lub „januszkowalski.wix.com.pl”. Oczywiście, jeśli dopiero zaczynasz i nie wiesz czy czujesz się dobrze w tym zawodzie, z pewnością da się na to przymknąć oko, zwłaszcza jeśli faktycznie twoje prace są na tyle dobre, że zachwycą klienta. Jak nazwać portfolio? Tutaj masz pełne pole do popisu. Może to być twoje imię i nazwisko, może to być nazwa twojej firmy lub nazwa, którą wymyśliłeś, a kojarzy się z danym zawodem. Najlepiej jednak sprawdzić wcześniej w sieci czy ktoś już nie wpadł na taki sam pomysł jak ty, aby uniknąć nieporozumień.

Co umieścić w portfolio?

Przechodzimy do najważniejszego, czyli co właściwie umieścić w swoim portfolio i ile tego umieścić? Portfolio nie musi, a nawet nie powinno zawierać wszystkich zleceń, które wykonałeś. Oczywiście na początku zapewne tak będzie, jeśli jednak sfinalizowałeś już 50 zleceń na grafikę komputerową nie ma sensu wrzucać tam wszystkiego. Pamiętaj, aby pokazać się od najlepszej strony, czyli wrzucić tam swoje najlepsze prace z których jesteś dumny.

Portfolio powinno zawierać profesjonalne projekty, choć na początkowym etapie warto wrzucić tam prace hobbistyczne czy np. prace, które wykonałeś na kursie, szkoleniu czy np. na konkurs. Nie zapomnij o przebiegu projektu, nie wrzucaj tylko gotowego zdjęcia i tyle, opisz zakres pracy, którą wykonałeś (oczywiście bez nadmiernych szczegółów). Opisy są ważne to pozwala potencjalnemu klientowi nakreślić w jaki sposób pracujesz, co potrafisz zrobić i jak się do tego zabierasz. Swoje prace możesz, a nawet i powinieneś, podzielić także na kategorie.

Jak stworzyć portfolio
fot.unsplash.com

Nie zapomnij o referencjach, jeśli je masz, a jeśli nie to poproś o nie. To zawsze duży plus i dla ciebie i dla nowych, potencjalnych klientów. Możesz także posłużyć się portalem LinkedIn, który świetnie sprawdzi się do zdobycia opinii byłych lub wciąż obecnych klientów. Nie musisz od razu publikować tam każdej referencji, zwłaszcza jeśli są one długie np. na stronę A4. W tym momencie najlepiej to streścić, a na dole np. podlinkować oryginał dokumentu. Klient wtedy sam zdecyduje, co tak naprawdę go interesuje i czy chce się zagłębiać w referencje.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here