Freelancing to nie lada wyzwanie. Nie tylko musisz wiedzieć jak zacząć, czy to jest odpowiednia forma pracy dla ciebie, jak szukać zleceń itp. ale także musisz popracować nad swoim cennikiem i przygotować ofertę. Czy jest ona potrzebna? Co z nią później zrobić? Jak do tego usiąść? Odpowiadamy!
W tym artykule dowiesz się:
- Po co przygotowywać ofertę?
- Jak powinna wyglądać struktura profesjonalnej oferty?
- Jak powinna wyglądać oferta pod względem wizualnym?
Po co przygotowywać ofertę
Zleceń można szukać na wiele sposobów. Wiele osób, zamiast czekać, aż klienci pojawią się sami czy wrzucą ogłoszenie na grupę na Facebooku, uderzają sami do różnych firm. Oczywiście nie chodzi tutaj o maila do właściciela firmy na zasadzie:
„Hej,
chcecie kogoś zatrudnić może??? Polecam siebie robie grafiki komputerowe 🙂 🙂 🙂
Pzdr”
Mowa tutaj o przygotowaniu profesjonalnej oferty, którą później możesz wysłać do firmy. W ten sposób klient wie, czego może się spodziewać po współpracy, dowie się do masz mu do zaoferowania, jak by ta współpraca miała wyglądać itd. Jest to więc istotny detal, jednak trzeba do niego podejść z głową i rozsądkiem.
Jak powinna wyglądać struktura profesjonalnej oferty?
Istotna jest, aby struktura twojej oferty została zachowana. Nikt nie lubi czytać ścian tekstu, który niczym się nie wyróżnia. Pamiętaj o wstępie, zakończeniu, nagłówkach. Wrzucaj zdjęcia, stosuj listy wypunktowane czy numerowane. To wszystko jest bardzo istotne.
Struktura twojej oferty powinna wyglądać w następujący sposób:
- Strona tytułowa – powinna zawierać tytuł, autora oferty, logo i datę;
- Spis treści – jeśli oferta faktycznie jest długa jest to dobry sposób;
- Informacje – tutaj opisujesz siebie, podobnie jak w przypadku strony „o mnie”, opisz swoje usługi, zdolności, sukcesy itp.;
- Usługi – tutaj wypisujesz co masz w swojej ofercie np. w przypadku copywritera napisz o tym, że przygotowujesz teksty blogowe, precle, artykuły, opisy kategorii i produktów;
- Pomysł – tutaj opisujesz co możesz zaoferować dla klienta, ale nie chodzi tutaj o ogólnikową zapiskę, a ofertę dobraną pod firmę, czyli najpierw research, później patrzysz co możesz tam ulepszyć i tutaj to opisujesz;
- Dodatkowe opcje – poza tym, że przygotujesz ofertę dla konkretnego klienta, opisz jakie dodatkowe usługi możesz także wykonać;
- Harmonogram – opisz swoje terminy, ile czasu potrzebujesz na wykonanie konkretniej czynności czy danego zlecenia;
- Cennik – tutaj umieść swój cennik, formę rozliczenia i wszystko co związane z płatnościami, jeśli jesteś vatowcem – również to napisz;
- Klauzula poufności – nidy nie zapominaj o tym;
Jak powinna wyglądać oferta pod względem wizualnym?
Oferta poza tym, że ma dobrą treść i konkretne informacje, powinna także być estetyczna. To, w jaki sposób finalnie ją przygotujesz zależy od ciebie, ale pamiętaj, że musi to być profesjonalne. Z drugiej strony pokaż, że to co robisz ma sens. Jeśli jesteś copywriterem, upewnij się, że widać to po ofercie, którą przygotowałeś. Nie zapomnij o poprawieniu wszelakich błędów czy literówek. Nie lej wody, skup się na istotnych detalach. Jeśli jesteś grafikiem komputerowym nic nie stoi na przeszkodzie, abyś w ofercie umieścił kilka swoich prac czy też całą ofertę przygotował według szablonu graficznego, który stworzyłeś. Niech klient namacalnie zobaczy na co cię stać.
Wzbogać swoją ofertę np. o zdjęcia. Produkujesz biżuterię? Umieść zdjęcia, gdzie np. modelka nosi ją na szyi czy na palcu. To z pewnością zadziała lepiej niż samo zdjęcie naszyjnika na białym tle. Tworzysz grafiki komputerowe lub aplikacje na telefon? Skorzystaj z mockupów. Co to mockup? Tak naprawdę jest to zdjęcie np. telefonu z wyciętym, transparentnym ekranem. W miejsce tego ekranu jesteś w stanie łatwo wkleić swoją grafikę czy screena z aplikacji nad którą pracujesz.
Mockupów możesz szukać na różnych stronach jak np.: