Masz problem z nawiązywaniem znajomości? Czas się temu przeciwstawić! W życiu nie chodzi tylko o to, aby mieć wielu kumpli do wyjścia na piwo czy przyjaciół do nocnych rozmów o złamanym sercu. Jeśli chcesz być freelancerem musisz także posiadać znajomości biznesowe, które później możesz śmiało wykorzystać lub zamienić je we współpracę. Właśnie tym jest networking!
W tym artykule dowiesz się:
- Czym jest networking?
- Style networkingu – znajdź idealny dla siebie
- Wizytówka – jak ją zrobić?
Czym jest networking?
Zacznijmy od najważniejszego, czyli czym właściwie jest networking? Networking to niejako tworzenie sieci znajomości. Można to porównać do zapoznawania się z ludźmi w szkole, na studiach czy np. na zajęciach zumby. Tutaj jednak chodzi o kontakty biznesowe. Co istotne, wcale nie mamy na myśli kontaktów biznesowych na zasadzie klient – ty, choć oczywiście te także wliczają się w networking. Tutaj chodzi o coś więcej. Jak taki networking wygląda w praktyce?
Na pewno znasz lub masz w swoim życiu kogoś, kto zna absolutnie wszystkich. Niezależnie od tego, jaki jest problem czy co trzeba zrobić, ta osoba ma w telefonie kogoś kto albo pomoże albo służy wiedzą i udzieli jej odpowiedniej porady. To są różni ludzie od mechaników samochodowych po kogoś, kto jest ekspertem w dziedzinie elektryki. Jeśli chodzi o networking w kwestii pracy, w kwestii zawodowej, często do głowy przychodzą nam wizytówki i tak, ma to sens. Nie chodzi jednak o to, aby te wizytówki rozdawać każdemu czy wciskać je komuś do kieszeni na siłę. To nie przyniesie rezultatów.
Style networkingu – znajdź idealny dla siebie
Istnieje wiele rodzai networkingu. Musisz wybrać, taki jaki pasuje do ciebie. Jak już wiesz chodzi o poznawanie nowych ludzi, tworzenie biznesowych kontaktów, które mogą, choć nie muszą, przerodzić się we współpracę. Sposobów na networking jest mnóstwo. Możesz zacząć brać udział w wydarzeniach związanych z twoją branżą. Facebook na pewno ci w tym pomoże. Szukaj targów, wydarzeń, eventów, szkoleń itp.
Jeśli jesteś osobą raczej wycofaną, która w takich miejscach nie czuje się swobodnie – nie zmuszaj się. Inni ludzie zauważą to, że źle się czujesz i wyjdziesz przez to na amatora, a nie na profesjonalistę. Wolisz uderzać do firm pisząc maile? Masz ciekawą ofertę, którą chcesz im przedstawić drogą mailową? Śmiało! O ile robisz to w sposób, który ci odpowiada, wszystko pójdzie dobrze i zgodnie z planem.
Wizytówka – jak ją zrobić?
Chcesz stworzyć własną wizytówkę? Śmiało! To dobry sposób networkingu. Pamiętaj, że wizytówki są bardzo różne. Jedne są czarne z białym napisem i na tym koniec, inne mają zwrócić twoją uwagę, więc są ozdobione fajnymi grafikami czy zdjęciem. Dopasuj wizytówkę do twojej branży. Jeśli jesteś grafikiem komputerowym, wykorzystaj to i spraw, że ktoś kto dopiero zerka na twoją wizytówkę, już wie z kim ma do czynienia. Każda wizytówka powinna zawierać kilka istotnych detali, czyli:
- Imię i nazwisko – możesz także dodać nazwę swojej firmy, zwłaszcza jeśli kojarzy się ona z zawodem, który wykonujesz czy biznesem, który posiadasz;
- Zawód/stanowisko – nie pozostawiaj żadnych wątpliwości, pisz wprost kim jesteś, pamiętaj, aby nazwa była zrozumiała nie tylko dla osób, które siedzą w branży, ale i dla tych, które kompletnie nie mają z nią nic do czynienia, jeśli więc jesteś Specjalistą ds. social mediów, możesz zamienić to w np. „Ogarniacz Facebooka i Instagrama” lub napisać obie wersje;
- Dane kontaktowe – nazwa twojej firmy, twój adres e-mail, numer telefonu, to musi znaleźć się na każdej wizytówce;
- Linki – masz swoje portfolio? Powiedz o tym! Prowadzisz konto na Facebooku? Powiedz o tym! Masz LinkedIn? Powiedz o tym! Umieść w wizytówce wszystkie istotne linki, upewnij się, że nie są one za długie, tylko proste jak np. „linkedin.com/januszkowalski”, a nie np. „linkedin.com/13569(&%^&^-januszkowalski”