koszty własnej działalności gospodarczej

Koszty własnej działalności gospodarczej są dość zróżnicowane, zależą one od specyfiki prowadzonej przez przedsiębiorcę działalności. Koszt rejestracji jednoosobowej działalności gospodarczej oraz spółki cywilnej jest w chwili obecnej bezpłatny. Są to podstawowe formy prowadzenia działalności, które są najczęściej wybierane przez przedsiębiorców.

Koszty związane z prowadzeniem własne działalności można podzielić na dwa rodzaje. Pierwszym z nich są koszty, w skład których wchodzą wszelkie opłaty administracyjne oraz biurowe. Są one obowiązkowe, muszą być płacone regularnie, w jednakowych odstępach czasu. Są one także zależne w dużej mierze od formy prowadzonej działalności gospodarczej. Drugim rodzajem kosztów są natomiast bieżące koszty prowadzenia przedsiębiorstwa. Są one zależne od specyfiki i skali prowadzonej działalności. W skład szeregu opłat administracyjno-skarbowych wchodzą przede wszystkim wszelkie podatki, składki na ubezpieczenie społeczne, a także zdarza się, że wpłaty na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Koszty te są główną częścią kosztów większości małych i średnich przedsiębiorstw.

Każdy przedsiębiorca zobowiązany jest do płacenia podatku dochodowego, który obliczany jest w zależności od wybranej formy opodatkowania. Podatek dochodowy jest skutkiem opodatkowania dochodu przedsiębiorstwa przez państwo. Wyróżnia się kilka form opodatkowania. Wśród nich można wymienić podatek dochodowy od osób fizycznych, podatek dochodowy od osób prawnych, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, a także kartę podatkową. Kolejnym podatkiem, do którego zapłaty są zobowiązani przedsiębiorcy jest podatek VAT. Aktualnie jego podstawowa stawka wynosi 23% i obowiązuje podczas sprzedaży towarów i usług na terenie kraju.

Każda osoba prowadząca firmę musi także opłacać składki do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, wśród których można wymienić składki emerytalne, rentowe, zdrowotne oraz wypadkowe, a także dobrowolnie składki chorobowe. Natomiast bieżące koszty prowadzenia firmy obejmują szereg różnego rodzaju opłat. Są one związane między innymi z kosztami prowadzenia biura lub lokalu, wśród których można wymienić opłaty za czynsz, media, abonament za internet oraz za telefon. W skład tego rodzaju kosztów wchodzą także opłaty za wyposażenie biura, zakup urządzeń elektronicznych i technicznych, zakup i eksploatacja samochodu, koszt strony internetowej, materiały reklamowe, koszty utrzymania konta bankowego oraz wiele innych. W obecnych czasach koszty prowadzenia własnej działalności gospodarczej nie są kosztami niskimi.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykułOferty pracy z zakwaterowaniem

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here